Izložba fotografija Gordana Panića: U prvom su planu ljudi u drugom nadbožni predmeti

0

Foto: Goran Škrlec

Nakon povlačenja vode Paniću su ljudi otvarali vrata svojih poplavljenih domova

U organizaciji Fotokluba Vinkovci u srijedu je otvorena samostalna izložba fotografija “Poplava 2014.” Gordana Panića, dugogodišnjeg fotoreportera Glasa Slavonije.

Podnaslovljena je “Ljudi i svete slike” i riječ je o prvoj izložbi petog ciklusa izložbi “U apsidi” Galerije fotografije Meraja u Vinkovcima. Izložbu čini serija fotografija nastalih tijekom poplave 2014. godine, a prikazuje posljedice, reakcije i stanje nakon poplave s naglaskom na ljudima i njihovu intimnom životnom prostoru.

Dražen Bota, predsjednik Fotokluba Vinkovci, objasnio je kako su izložene Panićeve fotografije nastale tijekom poplave u Cvelferiji 2014. godine nadišle dvodimenzionalno prezentiranje.

– Fotografija kao medij jest dvodimenzionalana, u nastajanju je određuju neki fizikalni parametri, no u interpretaciji njezina “treća” dimenzija naracije stavlja je u novi kontekst. Nabožni predmeti ili svete slike, već natopljeni vjerom štovatelja i milošću svojih zagovornika, unatoč nesreći nisu napustili svoja fizička mjesta u poplavom uništenom prostoru, a pogotovu duhovna mjesta u vjerujućih. Tek novim iščitavanjem fotografija, dajući novu, treću dimenziju, iz drugog plana s ruba kadra, kuta prostorije ili tik kod vlažnog traga crte razine poplave, pokazuje se novi narativ do sada reportažnih fotografija – rekao je Bota.

Kao primjer je naveo one na kojima su zidna slika sv. Antuna okružena poplavom razbacanog namještaja do tada spavaće sobe, “Posljednja večera” iznad bujicom probijenog zida i raspelo u praznoj prostoriji, pri čemu se stvara dojam kako su upravo te slike i predmeti određivali razinu vode, jer i nisko postavljeni nisu poplavljeni.

– Na Panićevim fotografijama, simbolično kao Noini nasljednici, bračni par svjesno pozira uz maketu jedrenjaka koji je “preživio” potop. Gestama bespomoćnosti žena prilazi maskiranom neznancu, druga pred njim izljeva mulj iz pećnice, a treća praznim zamrzivačem pokazuje težinu životne situacije. Iz mnoštva fotografija za ovu su izložbu izabrane one koje imaju zajedničku naraciju opisanog drugog plana, a u prvom su planu osobe koje svaka na svoj način iskazuju različita emotivna stanja izazvana trenutkom poplave i posljedicama s kojima se susreću. Od nemoći, ravnodušnosti i olakšanja pa sve do mira, Panić ne zloupotrebljava to stanje protagonista i ne prelazi granicu k režiranju što dramatičnijeg prizora podilazeći dnevnoj potrebi tiska. Poštujući njihovo dostojanstvo zavrjeđuje motive koje mu ljudi u očaju nude otvarajući intimne životne prostore – naglasio je Bota.

Autor fotografija, dugogodišnji predsjednik i jedan od osnivača Fotokluba Vinkovci, istaknuo je kako ovakve fotografije u pravilu ne bivaju objavljene u medijima kada neko područje bude poplavljeno.

– Obično u tim danima u novinama završe fotografije koje prikazuju razmjere same nepogode; spašavanje ljudi, životinja i imovine, poplavljene kuće i ulice, čamce… Ove fotografije nastale su u intimnim prostorima onih koji su me pozivali u svoje kuće nakon što se voda povukla, kada su mogli vidjeti razmjere štete u svojim kuhinjama, spavaćim sobama ili dnevnim boravcima još uvijek prekrivenima naslagama blata i mulja. Tek poslije sam uočio kako u tim prostorijama, pa čak i na zidovima u nekim šupama i nusprostorijama, netaknuti vodom stoje katolički kalendari i svete slike u starinskim drvenim okvirima – rekao nam je Panić.

Prema njegovim riječima, upravo to što se vidi u drugom planu na fotografijama, dok ljudi pokušavaju očistiti prostorije iz kojih se voda povukla, simbolično ukazuje na nešto što daje nadu i u tim teškim danima a u trenutcima nastajanja fotografija nije bilo uočeno.

Dragana Korpoš- glas slavonije hr

Fotografije: Goran Škrlec